Από τον περασμένο Μάρτιο οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να ανταποκριθούν σε ένα σύστημα πρωτόγνωρο για τα παγκόσμια δεδομένα, αυτό της τηλεκπαίδευσης.
Η
πρεμιέρα του εγχειρήματος αυτού στέφθηκε με απόλυτη αποτυχία. Τα διαφόρων τύπων
τεχνικά προβλήματα, η έλλειψη Η/Υ σε πολλές οικογένειες, το κακό διαδικτυακό
σήμα συντέλεσαν στη δυσκολία της προσπάθειας για ίση μεταχείριση όλων των
μαθητών.
Το βασικό όμως πρόβλημα ήταν η
βίαιη και απότομη επιβολή μαθητών ακόμη και προσχολικής ηλικίας στην αυτονομία
μέσω ενός μηχανήματος. Και το κακό έγινε , η ψυχική υγεία των μαθητών
κλονίστηκε. Πανελλαδική έρευνα ανέδειξε ως κυρίαρχα συναισθήματα το άγχος σε
ποσοστό 71,5%, την ψυχική εξάντληση ποσοστό 63%. Στους μαθητές γυμνασίου και
λυκείου το 90% δήλωσε πως βιώνει αρνητικά συναισθήματα. Το μεγαλύτερο πλήγμα
δέχθηκαν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι αδυνατούν σχεδόν να
προσαρμοστούν σε αυτού του είδους την εκπαίδευση.
Η αίσθηση απώλειας μάθησης είναι
διάχυτη παντού και φυσικά αγγίζει και τους εκπαιδευτικούς. Περίπου 7 στους 10
αισθάνονται αισθήματα ματαίωσης από την έλλειψη ζωντανής επαφής με τους μαθητές
τους.
Βασικό θέμα φυσικά πέρα από την
περιορισμένη μάθηση είναι οι ώρες που πλέον τα παιδιά μας βρίσκονται μπροστά σε
οθόνες. Η μπλε ακτινοβολία των οθονών είναι η χειρότερη καθώς εισχωρεί σε βάθος
στο δέρμα. Ταυτόχρονα επηρεάζει το νυχτερινό ύπνο γι’ αυτό και πάντα λέγαμε όχι
τα παιδιά σε οθόνες πάνω από 2 ώρες την ημέρα.
Προτάσεις πέραν της
τηλεκπαίδευσης υπήρξαν από εκπαιδευτικούς, όπως τη μείωση μαθητών ανά τμήμα, να
γίνουν πρωί απόγευμα τα μαθήματα και άλλα πολλά. Για λόγους που δεν γνωρίζω δεν
εισακούστηκαν.
Τι πρέπει να κάνουμε τώρα εμείς ως
γονείς για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας.
Καταρχάς, περιορίζουμε την έκθεση
των παιδιών πέραν της τηλεκπαιδευσης σε οθόνες. Τώρα που ο καιρός ανοίγει
βγαίνουμε έξω για περπάτημα, ποδήλατο παίζουμε μπάλα, μήλα ότι μας αρέσει σε
ανοιχτούς χώρους να τα βλέπει ο ήλιος.
Στο σπίτι, παίζουμε σκάκι, χαρτιά
επιτραπέζια. Διοργανώνουμε θεματικές βραδιές. Για παράδειγμα γράφουμε ένα
σκετσάκι ετοιμάζουμε σκηνικά με σεντόνια μαξιλάρια καρέκλες(ας γίνει άνω κάτω
το σπίτι δεν πειράζει) και παίζουμε το θεατρικό μας. Σχεδιάζουμε να κάνουμε
βραδιά βιβλίου, όπου κάποιος από την οικογένεια διαβάζει ένα βιβλίο που αποφασίσαμε.
Τραγουδάμε καραόκε, μαγειρεύουμε παρέα και κάνουμε βραδιά πχ πίτσας. Λύνουμε γρίφους
και σπαζοκεφαλιές.
Με τους έφηβους ίσως είναι λίγο
δυσκολότερα τα πράγματα αλλά δεν εγκαταλείπουμε. Τους παρακινούμε να μιλήσουμε
για ότι αγαπούν. Ας μιλήσουμε για κάτι άλλο από μαθήματα, ας πούμε για
αυτοκίνητα για μηχανάκια για τους αγαπημένους τους τραγουδιστές και ηθοποιούς,
που εμείς δεν τους γνωρίζουμε.
Του αρέσει να βγάζει selfie? Προτείνετέ του να τον
φωτογραφίσετε εσείς, ας φωτογραφήσει και εσας αν αυτό θέλει. Αφήστε κατα μέρους
το κήρυγμα και προσπαθήστε να έρθετε πιο κοντά του με ανοιχτό μυαλό.
Καθαρίστε ή βάψτε κάποιο έπιπλο
μαζί. Βάψτε νύχια μαλλιά ότι μπορεί να έκαναν με φίλους τους. Μιλήστε για
το αγαπημένο του παιχνίδι στο playstation και ας μην πολυκαταλαβαίνετε τι
λεει αρκεί που δείχνετε ότι τον/την ακούτε. Γεμίστε δημιουργικά τις μέρες σας
με τα παιδιά σας.
Αντιλαμβάνομαι πως και εσείς οι
γονείς έχετε τα δικά σας, αλλά νομίζω πως αυτές οι τακτικές θα βοηθήσουν και
εσάς.
Βασιλική
Μαυρογονάτου Msc Med
Πτυχ. Κοινωνιολογίας,
Οικονομικού, Ειδικής αγωγής, Επαγγελματικού προσανατολισμού και life
coaching
25ης Μαρτίου 20,
Κιλκίς
τηλ 2341075445,
6937032746
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου